Penzion UKO | Restaurace UKO | Wellness UKO | Školící centrum UKO | Blog UKO

Studio Jóga Bedřichov

Místo pro rozvoj harmonie těla, mysli a duše

Styly jógy

"Jóga je jen jedna, jen má mnoho podob"

 

Hatha jóga

Hatha jóga znamená v překladu "spojení Slunce a Měsíce". Tento styl jógy je zaměřen na rozvoj tělesného potenciálu. Hatha jóga patří ke klidnějším stylům jógy, klade důraz na dech, správnost provedení a výdrž v ásanách.

Power jóga

Powerj óga je dynamický styl jógy, který vychází z hatha jógy a ashtanga jógy. Ásany se provádí plynule, dynamicky za sebou v rytmu dechu. Dochází k poměrně velkému zahřátí těla, intenzivnímu protažení, posílení svalů celého těla a uvolnění napětí. Pravidelným cvičením power jógy se zlepší fyzická i psychická kondice, vyrovnají se svalové dysbalance, tvarují se problémové partie těla. 

Ashtanga jóga

Ashtanga Vinyasa jóga je dynamický směr jógy mající domov v jihoindickém Majsúru ve státě Karnátaka.
  Ashtanga jóga je typická dynamickým propojením dechu a plynulých přechodů mezi pozicemi. Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů a poté se plynule přechází do další ásany.
Dále se dýchá technikou "ujjayi" (udždžají), což je vlastně dýchání přes částečně uzavřenou hlasivkovou štěrbinu. Tato technika spolu s energetickými zámky způsobuje mohutné zahřívání organismu, které vede k silnému pocení a detoxikaci orgánů a svalů. Ashtanga jóga rovná tělo, proto může i trochu bolet. Pravidelnou praxí se upravují svalové dysbalance, rovná se skolióza, svaly se prodlužují a vykreslují. Ashtanga také čistí a zprůchodňuje energetické kanály nádí, díky čemuž pak může Prána v těle volně proudit. Jóga obecně má mnoho pozitivních účinků jak na tělesné, tak i samozřejmě na duševní a duchovní úrovni. 

Ashtanga Vinyasa jóga je dynamický směr jógy, typické je dynamické propojení dechu a plynulé přechody mezi pozicemi, které jdou v přísném sledu za sebou. Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů a poté se plynule přechází do další ásany.
Dále se dýchá technikou "ujjayi" (udždžají), což je vlastně dýchání přes částečně uzavřenou hlasivkovou štěrbinu. Tato technika spolu s energetickými zámky způsobuje mohutné zahřívání organismu, které vede k silnému pocení a detoxikaci orgánů a svalů. 

Vitální jóga

Vitální (hormonální) jóga podporuje správné fungování těla a jeho vitalitu. Je zaměřena na stabilizaci těla, tvarování problémových zón, proudění lymfy, harmonizaci oběhového, trávícího a hormonálního systému, správnému držení těla a prevenci bolesti zad. Jemné protahovací a posilující cviky a speciální dechové jógové techniky cíleně stimulují žlázy s vnitřní sekrecí (cvičení je tedy vhodné i pro ženy v menopauze nebo s hormonální nerovnováhou) a další orgány a podporují tak jejich správné fungování. 

Gravidjóga

Gravidjóga je jemná jóga pro nastávající maminky. Cvičení je sestaveno s ásan, které jsou v souladu s fyziologií těhotenství. Tato jóga pomáhá těhotným ženám si toto období užívat a připravuje je na porod.

Hotjóga

Hot jóga je speciálním druhém jógy, která se cvičí v horké místnosti, při teplotě cca 38°C se zvýšenou vlhkostí vzduchu. Horko otevírá póry, prohřívá svaly a šlachy. Tělo je tak více flexibilní a vykoná cviky v takovém rozsahu jako nikdy předtím. Kurzy hot jógy jsou o trochu náročnější na provádění cviků než klasické kurzy pro začátečníky, proto se hot jóga doporučuje spíše pro pokročilé. Ještě více fyzicky náročnější variantou hot jógy je hot power jóga.

Bikramjóga

V bikramjóze se přesně dané, 90-minutové lekce, sestávající z 26 pozic a 2 dechových cvičení, každá držená po dobu jedné minuty a opakovaná dvakrát. Bikramjóga je fyzicky náročná a je pojmenovaná po zakladateli, Bikram Choudhury. Cvičí se v místnosti zahřáté na 42°C s 40% vlhkostí a bez hudby.

Kundalini jóga

Kundalini jóga se zaměřuje na propojení dechu a pohybu, se záměrem uvolňování energie z dolní páteře a její předání výše. Důraz je kladen na uvědomění a zvýšení vědomí, přiblížení se k osvícení. V józe, „kundalini“ odkazuje na smyčku spící energie, která spočívá na spodní části páteře. Cílem kundalini jógy je probudit a uvolnit tuto energii. Tento styl jógy je velmi meditativní a duchovní a probíhá mnohem pomaleji než u jiných lekcí, se zaměřením na meditaci a pránájámu (dechová cvičení).

Vinyasa jóga

Vinyasa jóga je dynamický styl jógy, kdy ásany plynou za sebou v rychlejším tempu, plynule na sebe navazují a jsou propojeny dechem. Jednotlivé pozice jsou prokládány a spojovány krátkými vinyasami (sestavami), které rozproudí energii a zahřejí organismus. Lekce se mohou se prolínat s jinými styly jógy. Tento druh jógy je vhodný pro trénované, fyzicky zdatné či středně pokročilé cvičence v józe.

Iyengar jóga

Tento druh jógy patří ke klidnějším stylů jógy a je pojmenován po B. K. S. Iyengarovi. Vychází z hatha jógy a zdůrazňuje detail, přesnost a zarovnání těla při provádění jednotlivých ásan. Pozornost se zaměřuje na ovládání a prodlužování dechu.
B. K. S. Iyengar popsal přes 200 klasických jogových pozic a 14 různých druhů dechů. Cvičící postupují od jednoduchých pozic postupným rozvíjením k složitějším ásanám. 
Často se používají pomůcky, jako jsou např. pásky, bloky, polštáře, prkna, židle, lavice, nebo deky. 

Fasciální jóga

Fasciální jóga je spojením tradiční hathajógy nebo vinyásajógy s principy fasciálního tréningu. Zahrnuje prvky uvolňujících Yin technik, dynamičtějších Yang technik, a základních principů fasciální stimulace tkání pomůckami. 90 minutová praxe fasciální jógy nám ukáže několik způsobů jak pracovat s fasciemi pomocí auto-masáží, různých pohybů a zvuků.
 Fasciální jóga je cesta spojující moderní vědecké metody s tradičním východním cvičením. Lekce je určena začátečníkům i pokročilým a není vhodná pro ženy v průběhu těhotenství.

YIN jóga

Yin jóga je velice klidný a pomalý styl jógy. Blahodárně uvolňuje svaly, napětí v těle a učí nás naslouchat svému tělu. Základem praxe jsou delší výdrže jednotlivých pozic (3-5 min.) a objevení své klidné mysli.
 Delší výdrž je zde držena z toho důvodu, abychom dokázali v klidu a velmi jemně uvolňovat svaly v částech těla, na kterých chceme pracovat. Tím nevědomě pomáháme naší pojivové tkáni, aby byla vyživena a udržována v dobré formě. Je blahodárná na flexibilitu kloubů, protahuje, uvolňuje přebytečné napětí v těle, zklidňuje mysl, učí nás správnému dechu, posiluje imunitu, podporuje energii v těle a je osvěžující a zdravá především pro oblast kyčlí, bederní páteře, kolen, ramenních kloubů a napomáhá celkově vyšší flexibilitě páteře.
 Yin jógu je možné cvičit i v těhotenství, alem  je třeba naslouchat svému tělu. Během prvních třech měsíců se však praktikování příliš nedoporučuje. Během cvičení se používá různých pomůcek: polštářů, boosterů, deky, bloků - pro správné a příjemné držení těla v jednotlivé pozici.

Restorativní jóga

 Restorativní jóga přináší tělu hluboké uvolnění a relaxaci. V pozicích zůstáváte po delší dobu (3 - 20 min.). Vědomá práce s dechem a na začátku v pozici lehké překonání nekomfortní zóny vám přinesou prožitek silné relaxace. Z vědomí se zcela ztratí tělesné struktury a jen jste. Nepohoda se změní v oázu klidu, míru a volnosti.
 Pro podporou relaxace se používají vibrace (zvuky tibetských míst a činelek) a bio esenciální aromatické oleje, které relaxaci umocní.
 Tento styl jógy se nezaměřuje na povrchové svaly, ale uvolňuje hluboké svaly a působí uvnitř těla na klouby, kosti a páteř. Působí na pojivovou tkáň jemným tlakem, a tím zvyšuje její elasticitu, zlepšuje funkci nervové a imunitní soustavy a krevního oběhu. Redukuje stres, zlepšuje výživu kyslíkem a očišťuje od toxinů.


facebook